
Mikroprocesorowa ośla łączka, część 1
Zainspirowany kilkoma filmami redaktora naczelnego, gdzie można zobaczyć, jak on świadomie „upala” diody LED, uznałem, że może warto zrobić coś podobnego z udziałem mikrokontrolerów. Jednak tym razem celem nie będzie „upalenie” mikrokontrolera.
Technika mikroprocesorowa jest dzisiaj wyznacznikiem nowoczesności. Powoli wkracza w coraz więcej dziedzin typowo zarezerwowanych dla „klasycznej” elektroniki. Ma to jakieś swoje uzasadnienie, gdyż pewne rozwiązania stają się prostsze (nie uwzględniając elementu jakim jest program będący jego integralną częścią: urządzenie składa się ze sprzętu i programu zarządzającego tym sprzętem). Nie bez znaczenia również są koszty rozwiązania. Przy tak masowej produkcji mikrokontrolerów spada ich cena. Dodatkowym elementem jest ich uniwersalność i elastyczność. Jednak zanim każdy sprawnie zacznie je wykorzystywać, musi pokonać przede wszystkim dwa problemy: zrozumieć zasady rządzące tym światem oraz poznać podstawowe narzędzia stosowane przy „produkcji” programów dla mikrokontrolerów.
Algorytm działania
Panuje przekonanie, że by sprawnie posługiwać się mikrokontrolerami, koniecznie należy nauczyć się języka programowania. Jest to prawda, ale nie jest to element najważniejszy. Można posłużyć się analogią ze świata ludzi. Aby realizować dialog z innym człowiekiem konieczne jest opanowanie jakiegoś języka. Każdy z ludzi uczy się tego od najmłodszych lat, by z czasem osiągnąć jakąś biegłość. Jest rzeczą zrozumiałą, że znajomość języka, jako elementu umożliwiającego porozumienie się, jest ważną częścią całości. Tu trochę umyka pewien aspekt: znajomość formy komunikacji jest ważna, jednak bardziej istotna jest przekazywana treść. Wyobraźmy sobie, że nauczyciel (przykładowo matematyki) mówi do ucznia jak rozwiązać jakieś zadanie: należy zrobić to, to i to w ściśle określonej kolejności. Przykładowo aby rozwiązać równanie kwadratowe należy obliczyć tzw. deltę (rysunek 1).
(…)
——– ciach! ——–
To jest tylko fragment artykułu, którego pełna wersja ukazała się w numerze czerwcowym czasopisma Zrozumieć Elektronikę (ZE 6/2024). Pełną wersję czasopisma znajdziesz pod tym linkiem. Natomiast niepełna, okrojona wersja, pozwalająca zapoznać się z zawartością numeru ZE 6/2024 znajduje się tutaj.
Andrzej Pawluczuk
apawluczuk@vp.pl
Uwaga! Wskazówki, jak nabyć archiwalne numery znajdują się na stronie: https://piotr-gorecki.pl/n11
Chodzi o ZE 6/2024.